Dołączył: 05 Kwi 2009
Posty: 900 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Jastrzębie-Zdrój Płeć:
|
22 kwietnia 2010 r. zakończyła się w Politechnice Gdańskiej konferencja podsumowująca prace nad trzyletnim Projektem ZEUS – „Zintegrowanym Systemie Bezpieczeństwa Transportu”.
Szczegółowy monitoring informacji o bezpieczeństwie, analizy i badania przyczyn wypadków, korzystanie z doświadczeń wszystkich systemów transportu, nowoczesne systemy ratownictwa, szkolenia kadry w rękach zintegrowanych instytucji zarządzających bezpieczeństwem transportu, to niektóre z elementów zaproponowanych do wdrożenia w nowej koncepcji integracji systemów bezpieczeństwa transportu w Polsce.
Projekt ZEUS
ZEUS - "Zintegrowany System Bezpieczeństwa Transportu” to projekt badawczy zamówiony przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. To pierwsza w tej części Europy koncepcja integracji systemów bezpieczeństwa głównych gałęzi transportu: drogowego, kolejowego, lotniczego i wodnego. Politechnika Gdańska była generalnym wykonawcą przedsięwzięcia oraz realizatorem części drogowej. Partnerami projektu byli: Politechnika Śląska – transport kolejowy, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych w Warszawie – transport lotniczy oraz Akademia Morska w Szczecinie – transport wodny.
Prace nad Projektem
Gałęzie i rodzaje transportu różnią się pod względem ich użytkowników, rozwiązań funkcjonalnych
i prawnych, wielości instytucji zaangażowanych w procesy bezpieczeństwa transportu. Dlatego też, podstawowe uwarunkowania tworzenia integracji systemu zarządzania bezpieczeństwem zostały określone na podstawie analiz diagnostycznych, które umożliwiły identyfikację kluczowych elementów dla prawidłowego funkcjonowania systemu bezpieczeństwa. W toku prac porównano sytuację Polski z krajami, które od lat uważa się za liderów w tym zakresie. Zidentyfikowano mocne i słabe strony krajowego systemu bezpieczeństwa transportu oraz możliwość wykorzystania doświadczeń z innych krajów.
Główne wnioski:
- Integracja systemu bezpieczeństwa transportu jest niezbędnym kierunkiem usprawniania jego funkcjonowania.
- System bezpieczeństwa transportu w Polsce wymaga przebudowy instytucjonalnej w celu integracji podstawowych funkcji i zadań.
- Proces dochodzenia do rozwiązań docelowych uwarunkowany jest współdziałaniem istniejących instytucji systemu bezpieczeństwa i wolą polityczną w przeprowadzenia zmian legislacyjnych.
- Instytucje na wszystkich poziomach zarządzania wymagają wyposażenia w sprawne narzędzia zarządzania bezpieczeństwem.
To główne wnioski wynikające z prac zespołu autorskiego Projektu ZEUS ujęte w przedstawionej koncepcji integracji systemów bezpieczeństwa czterech rodzajów transportu w Polsce. Oto niektóre
z zaproponowanych rozwiązań.
Koncepcja Zintegrowanego System Bezpieczeństwa Transportu przewiduje, że będzie on spełniał cztery podstawowe funkcje:
- Zapobieganie zagrożeniom w transporcie – programowanie poprawy bezpieczeństwa, upowszechnienie metod zarządzania ryzykiem, ocenę skuteczności stosowanych środków poprawy, szkolenia kadry.
- Ratownictwo techniczne i medyczne – zmniejszanie szkód i strat w wypadkach transportowych, procedury ratownicze, metody współdziałania służb, standardy wyposażenia, ratownictwo na miejscu wypadku, opieka zdrowotna po wypadku, pomoc ofiarom.
- Badania przyczyn wypadków transportowych – procedury i metody badania przyczyn wypadków, formułowanie i rozpowszechnianie rekomendacji w zakresie niezbędnych zmian w systemie bezpieczeństwa.
- Monitoring i informacja o bezpieczeństwie – systematyka i standaryzacja pojęć, integracja baz danych o wypadkach, stosowanie nowoczesnych technologii monitoringu.
Przedstawiona w koncepcji integracji struktura organizacyjna systemu przewiduje powstanie:
- Instytucji koordynacyjnej: jednej instytucji na poziomie krajowym – Krajowej Rady Bezpieczeństwa Transportu (KRBT),
- Instytucji głównych: Urzędu Transportu (UT) o funkcjach podstawowych oraz Krajowej Komisji Badania Wypadków Transportowych (KKBWT) i Obserwatorium Bezpieczeństwa Transportu (OBT) o funkcjach wspomagających
- Instytucji współdziałających: instytucji spoza sektora transportu o funkcjach podstawowych
i wspomagających (głównie Policja, Państwowa Straż Pożarna, instytucje zarządzania kryzysowego, instytucje ochrony zdrowia, instytucje badawcze),
- Instytucje podrzędnych: kontrolowanych przez urzędy transportu zarządców infrastruktury, przewoźnicy, producentów.
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu
To projektowany w koncepcji międzyresortowy organ doradczy i pomocniczy Rady Ministrów
w sprawach bezpieczeństwa transportu. Jednostką wykonawczą KRBT jest Sekretariat, który działa
w strukturze organizacyjnej Ministerstwa Infrastruktury. Celem jej działania ma być określanie kierunków i koordynacja działań administracji rządowej w sprawach bezpieczeństwa transportu.
Do podstawowych zadań należeć mają: proponowanie kierunków polityki państwa w zakresie bezpieczeństwa transportu, koordynacja działań instytucji funkcjonujących w ramach resortu transportu i innych resortów, ukierunkowanie badań naukowych, inicjowanie oraz opiniowanie aktów prawnych w dziedzinie transportu.
Urząd Transportu
Celem działania Urzędu Transportu byłaby regulacja rynku transportowego oraz nadzór nad bezpieczeństwem transportu. Do podstawowych zadań należeć będzie:
- opracowywanie strategii, programów poprawy bezpieczeństwa,
- nadzór nad przewozami, eksploatacją infrastruktury, kwalifikacjami personelu, szkoleniem
i egzaminowaniem;
- certyfikacja obiektów, wyrobów, procesów, usług, technologii,
- akredytacja w zakresie kompetencji do wykonania określonych zadań,
- licencjonowanie urzędowo określonych rodzajów działalności,
- autoryzacja do zarządzania infrastrukturą i wykonywania przewozów,
- kontrola zgodności z stanem wymaganym przez przepisy prawne,
- wykonywanie okresowych ocen stanu bezpieczeństwa,
- prowadzenia banków danych i rejestrów,
- inicjowanie oraz opiniowanie aktów prawnych w dziedzinie transportu.
Krajowa Komisja Badania Wypadków Transportowych
Celem działania Krajowej Komisji Badania Wypadków Transportowych ma być niezależna i bezstronna identyfikacja przyczyn wypadków transportowych. Do podstawowych zadań Komisji należeć będzie:
- pogłębione badania przyczyn wypadków transportowych,
- wykonywanie specjalnych analiz nad problemami bezpieczeństwa,
- ocena efektywności profilaktycznych działań administracji rządowej odpowiedzialnej za bezpieczeństwo transportu,
- ocena efektywności ratownictwa i opieki nad ofiarami wypadków transportowych,
- formułowanie rekomendacji w zakresie niezbędnych zmian prawnych i usprawnień w zarządzaniu bezpieczeństwem transportu.
Obserwatorium Bezpieczeństwa Transportu
Celem działania Obserwatorium ma być bieżące informowanie o poziomie bezpieczeństwa i jego zmianach, wynikach analiz bezpieczeństwa, udostępnianie wiedzy o bezpieczeństwie. Wśród podstawowych zadań należeć wymienić:
- zbieranie informacji o bezpieczeństwie,
- utrzymywanie zintegrowanej bazy danych o wypadkach,
- analizy danych o wypadkach,
- monitorowania zmian zachodzących w czynnikach epidemiologicznych i działaniach, podejmowanych na rzecz bezpieczeństwa oraz skuteczności tych działań,
- przygotowanie i rozpowszechnianie informacji o bezpieczeństwie transportu, informowanie społeczeństwa o zmianach zagrożeń.
Trzyletnie badania zrealizowane w Projekcie ZEUS pokazały, że problemy bezpieczeństwa w różnych dziedzinach są bardzo często tej samej natury i mogą też zostać sformalizowane w ten sam sposób. Aby było to możliwe niezbędna jest integracja systemu bezpieczeństwa transportu oraz przebudowa instytucjonalna w celu integracji podstawowych funkcji i zadań.
Proces dochodzenia do rozwiązań docelowych uwarunkowany będzie współdziałaniem istniejących instytucji systemu bezpieczeństwa i wolą polityczną w przeprowadzenia zmian legislacyjnych tak aby poszczególne jego elementy: funkcjonalne, informacyjne, organizacyjne, prawne, techniczne, przestrzenne i kadrowe mogły być ujednolicone.
Więcej: [link widoczny dla zalogowanych]
Źródło: etransport.pl
Post został pochwalony 0 razy |