|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
behemoth Administrator
|
Wysłany:
|
|
|
Dołączył: 05 Kwi 2009
Posty: 900 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Jastrzębie-Zdrój Płeć:
|
Dziesięć lat po epokowej zmianie w nawigacji satelitarnej nadal istnieje duży potencjał jej rozwoju.
Dziesięć lat temu,1 maja 2000 roku, prezydent USA nakazał wyłączenie mechanizmu, który zakłócał odbiór sygnału GPS i miał przeciwdziałać używaniu go przez wrogie państwa do celów taktycznych. Decyzja Billa Clintona pomogła w rozwoju rynku nawigacji satelitarnej.
Dynamiczny rozwój
Dzisiaj urządzenia nawigacyjne są zaawansowanymi technologicznie produktami, które są nieodłączną częścią codziennego życia. Ich możliwości są jednak dalekie od pełnego wykorzystania: „Nawigacja satelitarna oferuje nadal ogromny potencjał rozwojowy mimo imponujących osiągnięć ostatniej dekady” - mówi Johannes Angenvoort z działu badawczego firmy NAVIGON z siedzibą w Hamburgu. Według badań opublikowanych przez Komisję Europejską, w 2025 roku globalny rynek nawigacji satelitarnej będzie warty 236 miliardów euro . W 2005 roku wartość rynku wyniosła 69 miliardów euro .
Historia nawigacji satelitarnej rozpoczęła się 40 lat przed wyłączeniem przez Billa Clintona sygnału zakłócającego. Pierwszy satelita nawigacyjny, Transit 1B, został wystrzelony w 1960 roku. Wydarzenie to było początkiem rozwoju systemu nawigacji satelitarnej stworzonego przez marynarkę wojenną USA do precyzyjnego naprowadzania swoich rakiet. Pionierski system nie był jednak w stanie określić pozycji wystarczająco dokładnie, dlatego Departament Obrony USA wprowadził w latach 80. nową wersję systemu nawigacyjnego o nazwie GPS (Global Positioning System), który używany jest do dnia dzisiejszego.
24 satelity na 6 orbitach
Nawigacja satelitarna została udostępniona do użytku cywilnego w 1983 roku. Na jej upowszechnieniu skorzystały przede wszystkim firmy transportowe i telekomunikacyjne, ale sama decyzja otworzyła również nowe możliwości dla nauki, a szczególnie dla twórców oprogramowania.
Jednak ograniczenia systemu, wynikające z barier nałożonych przez USA, uniemożliwiały pełne wykorzystanie potencjału nawigacji satelitarnej. Z dokładnością ustalenia położenia do 100 metrów, technologia GPS dostarczała o wiele mniej dokładne informacje niż te, którymi dysponujemy dzisiaj. Mimo ograniczeń, okres, który prowadził do decyzji prezydenta Clintona, charakteryzował się gwałtownym postępem technologicznym. „Wiele osiągnięć w tym przypada właśnie na lata dziewięćdziesiąte” – mówi Angenvoort.
To w 1996 roku firma NAVIGON wprowadziła na rynek pierwszą dynamiczną nawigacje GPS “Autopilot”. Cztery lata później pojawiła się natomiast pierwsza nawigacja dla Pocket PC P1. „Poprawa jakości sygnału GPS w 2000 roku doprowadziła do stworzenia systemów nawigacyjnych jakie znamy dzisiaj” - dodaje Angenvoort.
Nawigacja dzisiaj
Od 2000 roku producenci urządzeń nawigacyjnych mogą w pełni wykorzystywać technologię satelitarną. Wiele udało się od tego czasu osiągnąć, między innymi zwiększyć wydajność i możliwości urządzeń, czego przykładem mogą być rozwiązania dostarczane przez firmę NAVIGON – wybrane modele tej marki mają dostęp do informacji w czasie rzeczywistym o aktualnych utrudnieniach w ruchu drogowym, wolnych miejscach na najbliższym parkingu czy pomagają utrzymywać kontakt ze znajomymi za pomocą serwisów Twitter i Facebook. Odbiornik GPS jest dziś też standardowym wyposażeniem wielu modeli smartphone’ów.
Obiecująca przyszłość – wiarygodność jako kluczowy czynnik
Pierwszy satelita nawigacyjny, Transit 1B, został wystrzelony 50 lat temu. Mimo ogromnego postępu w dziedzinie nawigacji satelitarnej od tego czasu, jej potencjał rozwojowy jest nadal bardzo duży. W 2013 roku planowane jest uruchomienie europejskiego odpowiednika amerykańskiego systemu GPS.
„Galileo” jest wspólnym przedsięwzięciem Unii Europejskiej, Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) i wielu krajów pozaeuropejskich, takich jak Chiny czy Arabia Saudyjska. Galileo cechuje o wiele większa precyzja ustalanego położenia. Będzie w stanie określić ją z dokładnością od 4 metrów do kilku centymetrów. W przyszłości kluczową rolę według Angenvoorta będzie odgrywać wiarygodność informacji określających położenie.
„Priorytetem dla firmy NAVIGON, oprócz niezawodnego i pewnego ustalania pozycji, jest dostępność dodatkowych rozwiązań i aplikacji ułatwiających nawigację. Nieustannie pracujemy nad tym, żeby produkty firmy NAVIGON mogły w pełni czerpać z osiągnięć technologii satelitarnej.” Już teraz NAVIGON realizuje projekt badawczy “Sister”, który ma umożliwić aktualizację map i celów specjalnych (POI) poprzez sygnał satelitarny.
Więcej: [link widoczny dla zalogowanych]
Źródło: etransport.pl
Post został pochwalony 0 razy |
|
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|