|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
behemoth Administrator
|
Wysłany:
|
|
|
Dołączył: 05 Kwi 2009
Posty: 900 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Jastrzębie-Zdrój Płeć:
|
Przed samą Wigilią (22 - 23 grudnia) odbyło się w Warszawie posiedzenie polsko-rosyjskiej komisji mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych. Głównym celem spotkania było ustalenie kontyngentu zezwoleń na 2010 r.
Do porozumienia jednak nie doszło, a to ze względu na rozbieżność w wielkości i strukturach kontyngentu zezwoleń, przedstawionych przez obie delegacje. Rosjanie zaproponowali 145 tys. zezwoleń na przewozy dwustronne i 5 tys. zezwoleń na przewozy do/z krajów trzecich, natomiast delegacja polska: 100 tys. zezwoleń dwustronnych i 50 tys. zezwoleń na przewozy do/z krajów trzecich. Zezwolenia do/z krajów trzecich pozwalają na wykonywanie przewozów z krajów innych niż Polska do Federacji Rosyjskiej i z Federacji Rosyjskiej do innych krajów poza Polską.
Trudne rozmowy. Po dwóch dniach rozmów ustalono, że będą one kontynuowane w trzeciej dekadzie stycznia 2010 r. Delegacje uzgodniły również, że zezwolenia z kontyngentu na 2009 r. zachowają ważność do 1 marca 2010 r. Uzyskanie dostatecznej liczby zezwoleń rosyjskich co roku wiąże się długotrwałymi negocjacjami. Szczególnie ciężkie są rozmowy dotyczące zezwoleń „Rosja – do i z krajów trzecich”. Ich liczbę strona rosyjska zaczęła ograniczać dla nas od paru lat. W 2005 r. stanowiły one około 40% wszystkich zezwoleń przekazanych Polsce, a w 2009 r. tylko ok. 15%. W liczbach bezwzględnych spadek ten wyniósł 15 tys. zezwoleń.
Pierwsze rozmowy dwustronne o wymianie zezwoleń na 2010 r., pomiędzy Polską a Federacją Rosyjską, miały miejsce na posiedzeniu komisji mieszanej ds międzynarodowych przewozów drogowych w Swietłogorsku (obwód kaliningradzki), w październiku 2009 r. Strona polska wystąpiła z wnioskiem o 145 tys. zezwoleń ogólnych i 50 tys. zezwoleń do/z krajów trzecich. Strona rosyjska zaproponowała dla obu stron wymianę po 190 tys. zezwoleń ogólnych i 5 tys. zezwoleń do/z krajów trzecich.
Ze względu na dużą rozbieżność stanowisk, porozumienia nie uzyskano. W dalszych negocjacjach miały pomóc rozmowy organizacji przewoźników, których przedstawiciele brali udział w posiedzeniu komisji.
Spotkanie przewoźników odbyło się 27 listopada 2009 r. w Moskwie. Delegacjom przewodniczyli prezesi stowarzyszeń – ZMPD Jan Buczek i ASMAP Eugeniusz Moskwiczow. Polacy stali na stanowisku, że – zgodnie z zapisami polsko-rosyjskiej umowy – liczba zezwoleń do/z krajów trzecich musi być proporcjonalna do liczby zezwoleń ogólnych i powinna być zbliżona do procentowego udziału, jaki polscy przewoźnicy osiągnęli w przeszłości, czyli około 40%. Według Rosjan – udział przewoźników zagranicznych w tych przewozach powinien być zdecydowanie ograniczony.
Strona rosyjska powodzenie dalszych negocjacji w sprawie kontyngentu zezwoleń uzależniała również od zmiany zapisów umowy w zakresie dotyczącym wwozu pełnych zbiorników paliwa przez pojazdy wjeżdżające na terytorium Polski. Zmiana zapisu nie jest w naszym interesie, gdyż mając zwrot podatku VAT od paliwa, Rosjanie cenowo staliby się dla nas bardzo konkurencyjni. Dyskusja na temat paliwa toczyła się również na posiedzeniu komisji mieszanej, a brak porozumienia w tej sprawie był jedną z przyczyn zerwania rozmów.
ELŻBIETA HABER
Źródło: etransport.pl
Post został pochwalony 0 razy |
|
 |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
 |